۴ بهمن ۱۳۹۳

دعوت غیرعادی با محوریت ایران/ حمله اسرائیل و بیانیه اوباما

   
 
به گزارش جام نیوز، در هفته ای که گذشت تحولات بسیاری را در منطقه و جهان شاهد بوده ایم که برخی از آنها بیشتر مورد توجه شبکه های خبری عربی و انگلیسی‌زبان قرار گرفته است؛ موضوعاتی چون "دعوت کنگره از نتانیاهو و واکنش کاخ سفید"، "حمله هوایی رژیم صهیونیستی به بلندی های جولان و شهادت فرماندهان حزب الله و ایران" و  ...:
 
 
1-دعوت بونر از نتانیاهو/ جان کری: کمی غیرعادی است.
 
شبکه صدای امریکا (VOA): باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا و نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، درمورد بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، اتفاق نظر ندارند. نتانیاهو نسبت به [درست بودن] تمرکز اوباما بر دیپلماسی بین المللی تردید دارد.
 
 
درحالی که قرار است مذاکرات بین المللی درمورد برنامه هسته ای ایران در ماه فوریه از سرگرفته شود، برخی از رهبران کنگره نیز به بی صبری دامن می زنند. جان بونر، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان با دعوت از نخست وزیر اسرائیل برای سخنرانی در کنگره، بسیاری را شگفت زده کرد. بونر درباره "تهدیدات ایجاد شده توسط برنامه هسته ای ایران" و "اسلام رادیکال" سخن گفته است. وی تاکید می کند: من در این باره با کاخ سفید مشورت نکردم و کنگره خودش این تصمیم را گرفته است.
 
 
از سوی دیگر سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده، اوباما به علت نزدیک بودن انتخابات در اسرائیل که در ماه مارس صورت می گیرد، با نتانیاهو دیدار نخواهد کرد. نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات ها در مجلس نمایندگان نیز زمان دیدار نتانیاهو از امریکا را زیر سوال برده است. وی گفت: حضور نتانیاهو در امریکا تنها دو هفته مانده به انتخابات اسرائیل صورت می پذیرد، فکر نمی کنم چنین اقدامی برای هیچ کشوری مناسب باشد.
 
 
جان کری نیز گفته ما هر زمان از نخست وزیر اسرائیل برای آمدن به امریکا و سخنرانی کردن استقبال می کنیم اما روشن است که دعوت توسط رئیس کنگره، کمی غیرعادی است و همه می دانند که در شرایط کنونی موضوع ایران، در ذهن بسیاری از مردم می باشد.
 
 
 
 
 
2-حمله هوایی اسرائیل و شهادت فرماندهان حزب الله و ایران.
 
شبکه خبری فرانس 24 (France24): اسرائیل طی حمله هوایی به منطقه "قنیطره" در سوریه تعدادی از فرماندهان حزب الله لبنان و ایران را به قتل رساند. یک منبع اسرائیلی مدعی شده، این افراد برای حمله آماده می شده اند.
 
 
خبرنگار ما از بیروت اطلاعات بیشتری در این زمینه در دست دارد: در این حمله که در نقاط مرزی سوریه با اسرائیل اتفاق افتاد، دو موشک از سوی هلیکوپترهای اسرائیلی شلیک شد. یکی از افراد کشته شده در این حمله، جهاد مغنیه، پسر فرمانده ارشد حزب الله، عماد مغنیه، می باشد که در سال 2008 توسط اسرائیل در دمشق به قتل رسید.
 
 
دیگر فرمانده ای که به همراه وی کشته شده، محمد عیسی بوده و یک فرمانده ایرانی به نام محمد علی الله دادی نیز در این حمله کشته شده است. جهاد مغنیه علیرغم اینکه تنها 20 سال سن داشت به گفته منابع اپوزیسیون سوریه، فرمانده حزب الله در بلندی های جولان بود.
 
 
البته توانایی اسرائیل در هدف قرار دادن چنین چهره های برجسته ای، نشان می دهد که نفوذ اطلاعاتی به حزب الله صورت گرفته است. تلویزیون المنار که سخنگوی حزب الله لبنان می باشد گفته، اسرائیل مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است. پیشتر سید حسن نصرالله اعلام کرده بود که هر حمله اسرائیل در سوریه با واکنش جبهه مقاومت همراه خواهد شد و آن ها حق انتقام را دارا هستند.
 
 
 
 
 
3-بیانیه اوباما درپی درگذشت ملک عبدالله: رهبری قاطع با عزمی راسخ بود.
 
شبکه خبری یورونیوز (Euronews): ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی بامداد جمعه در سن نود سالگی در ریاض درگذشت. وی روز دهم دی ماه به دلیل بیماری ذات الریه در بیمارستانی در ریاض بستری شد. به گزارش تلویزیون عربستان، مراسم خاکسپاری ملک عبدالله روز جمعه بعد از نماز عصر برگزار خواهد شد.
 
 
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه با ارسال پیام های جداگانه از جمله نخستین رهبرانی بودند که مرگ ملک عبدالله را تسلیت گفتند.
 
 
اوباما با صدور بیانیه ای، درگذشت عبدالله بن عبدالعزیز را تسلیت گفته وی را رهبری قاطع با عزمی راسخ دانست که برای روابط سعودی و آمریکا، اهمیت ویژه ای قائل بود. به گفته اوباما، وی رهبری امین و شجاع از نظر اعتقادی بود؛ یکی از اعتقادات او ایمان راسخ وی به اهمیت روابط آمریکا و عربستان به عنوان عامل ثبات و امنیت در خاورمیانه و فراتر از آن، بود.
 
 
همچنین سلمان، برادر هفتاد و نه ساله ملک عبدالله به عنوان پادشاه جدید عربستان و مقرن بن عبدالعزیز هفتاد ساله، برادر دیگر وی، به عنوان ولیعهد معرفی شدند. پادشاه جدید عربستان در سال 2012 به عنوان ولیعهد این کشور منصوب شده بود.
 
 
 
 
 
4- تصرف کاخ ریاست جمهوری یمن توسط حوثی ها.
 
شبکه العربیه امارات (Alarabiya): درب های اصلی کاخ ریاست جمهوری یمن به دست نیروهای مردمی انصارالله حوثی افتاد. این اقدام، یکی از بزرگترین و مهمترین پیشرفت های حوثی ها در ماه اخیر به شمار می آید.
 
 
ادامه پیشروی نیروهای حوثی در صنعا به بسته شدن تعدادی از سفارت ها و زیر فشار قرار دادن حکومت خالد بحاح و رئیس جمهور یمن منتهی شد. در این میان، سفارت فرانسه درب های اصلی خود را بست و منابع غربی از تعطیلی فعالیت های دیپلماسی سفارت هلند و بریتانیا در صنعاء خبر می دهند. سفارت آمریکا مورد تهدید واقع شد و قرار است کارمندان آن به جای دیگر منتقل شوند.
 
 
عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن در پی تحولات امنیتی در صنعا دستور داد تا با حضور احزاب مطرح صنعا از جمله حوثی ها نشست فوق العاده ی داشته باشند. حوثی ها همچنان کاخ ریاست جمهوری یمن را به محاصره کامل خود درآورده و کنترل درب های اصلی آن را بر عهده دارند. نیروهای حوثی در ساختمان ها و بلندی های مشرف بر کاخ یاست جمهوری مستقر شده اند. اقدام حوثی ها در به دست گرفتن کاخ ریاست جمهوری به معنی تکمیل انقلاب آنهاست.
 
 
حوثی ها خواستار تغییر استاندار مأرب شدند و تهدید کردند در صورتی که این استان به توطئه علیه حوثی ها اقدام کند تمام گزینه ها از جمله حملات مسلحانه را به اجرا درخواهند آورد.
 
 
 
 
 
5- افزایش اعتراضات مسلمانان جهان به شارلی ابدو و دولت فرانسه.
 
شبکه سی ان ان امریکا (CNN): باید گفت رفته رفته عصبانیت مسلمانان جهان نسبت به جدیدترین کاریکاتور نشریه فرانسوی افزایش یافته است. هزاران نفر در سراسر پاکستان به خیابانها آمده و علیه نشریه فرانسوی شارلی ابدو و دولت فرانسه تظاهرات کردند. این در حالیست که بسیاری از مسلمانان خواستار تحریم کالاهای فرانسوی شده اند.
 
 
در سومالیا نیز مسلمانان به خیابان ها آمدند و آنها پلاکارد هایی با نوشته هایی از جمله "من مسلمان هستم" در دست داشتند. در روسیه نیز حدود 20 هزار نفر به خیابان ها آمدند و شعارهایی را سر دادند و آنها می گفتند بی احترامی به اسلام و مسلمان نشانه آزادی بیان نیست.
 
 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر